CHECK CZECH FASHION  |

Ekonomicko-módní zákony

24. 2. 2014 |

Ekonomicko-módní zákony

Myslíte si, že móda a ekonomie spolu nemohou ani trochu souviset? Opak je pravdou! Na první pohled nudné grafy a zákony pochopí módní maniak mnohem snadněji, když si je vztáhne na každodenní situace. Pokud vás čeká zkouška z ekonomie, zkuste si po mém vzoru upravit zprvu možná nesrozumitelné formulace na něco, co vám bude ihned jasné.

Zákon klesajícího mezního užitku

Celkový užitek se s růstem objemu spotřebovávaného zboží zvyšuje stále pomaleji. Takže když si koupím pět párů bot najednou, má radost z nich nebude o nic větší, než kdybych si koupila pouze páry dva. Aneb méně je někdy více a nic se nemá přehánět.

Ale pozor, existují i výjimky! Odborníci totiž tvrdí, že ženy tomuto zákonu dokáží v případě kabelek a kosmetiky naprosto odporovat. Jediným limitujícím faktorem se pro ně stává velikost úložných prostor.

Smithův zákon absolutní výhody

Princip tohoto zákonu spočívá ve specializaci produkce. Proč by měla země A vyrábět auta s vysokými náklady, když je země B dokáže vyrobit mnohem levněji? Země B má tak na výrobu aut absolutní výhodu. Země A má absolutní výhodu zase v něčem jiném, například v pěstování cukru.

Stejně tak by se každý měl specializovat na to, v čem je dobrý a co ho baví, a věci, které mu tolik nejdou, přenechat ostatním. A to platí dvojnásob, co se týče finanční stránky věci. Jedině pak bude svého času využívat každý efektivně. Není tedy divu, že většina českých textilek již zavřela, protože v Asii bohužel stojí výroba jednoznačně levněji. Kvalita těchto produktů je věc druhá, avšak i na to má ekonomie odpověď: po takových výrobcích je tu evidentně stále vysoká poptávka.

Metoda FIFO a LIFO

S těmito metodami se asi každý z nás setkal v účetnictví. Metodu FIFO (first in, first out) uplatňuji při úklidu skříně s oblečením. Staré kousky, které jsem si na sebe za celý rok nevzala, vyhazuji do kontejnerů s oblečením, daruji známým nebo prodávám. Metodu LIFO (last in, first out), která je v běžné obchodní praxi zakázaná, uplatňuji při nákupu nového oblečení. Většinou mám z nově pořízeného kousku radost, že si jej při nejbližší možné příležitosti ihned vezmu na sebe.

Zákon poptávky a nabídky

S rostoucí poptávkou roste cena zboží. A tak si v létě nekupuju zbytečně předražené plavky a počkám si na výprodeje na konci sezóny. Je třeba však dávat pozor na situaci zvanou „deal heat“, kterou definoval Jack Welsh, nejdéle sloužící výkonný ředitel General Electric. Nepodlehnout vzrušení z neopakovatelné příležitosti a jednat s rozmyslem.

SDÍLEJTE
 


SLEDUJTE NÁS NA BLOGLOVIN' a SPOTIFY
Follow