CHECK CZECH FASHION  |

Mentální kalkulačka

28. 2. 2014 |

Mentální kalkulačka

Před pár dny jsem s kamarádkou seděla u večeře v jedné zapadlé londýnské restauraci. Bavily jsme se o všem možném, až přišlo na téma oblečení. Shodly jsme se na tom, že čím jsme starší, tím více máme tendenci investovat do kvalitnějších a zároveň dražších kousků. Do věcí, které nejsou na jedno obléknutí. Cestou z večeře jsem se pak nad touto skutečností pořádně zamyslela. Čím to je? Jak jsem k tomu já osobně dospěla? A proč moji touhu mít co nejvíce hadříků a doplňků vystřídala potřeba pořizovat si věci, které se mi vyplatí? A co to vůbec znamená? Dospěla jsem k tomu, že změna v mém spotřebitelském chování je dána nějakým mechanismem. Přemýšlela jsem dál. A dospěla jsem k teorii tzv. mentální kalkulačky.

Mentální kalkulačka

Taková mentální kalkulačka je vcelku intimní věc. Je ukrytá v mojí hlavě a o slovo se přihlásí vždy, když pořídím nějaký nový kousek do svého šatníku. Okamžikem zakoupení vybraného oblečení se v mých představách vyčíslí počáteční částka v hodnotě nákupu a v důsledku opakovaného nošení se od této sumy odečítají menší či větší hodnoty. Abych nezůstala u čisté abstrakce, pokusím se tento princip vysvětlit na příkladě…

Představte si, že si koupíte pěkný kožený křivák. Leckdo by řekl, že dost drahý… Jenže vaše předvídavá mysl tuší, že si tento křivák budete mít příležitost obléci hned několikrát. Na party s přáteli? Na koncert nebo hudební festival? Do Varů? Na vernisáž? Na dovolenou? Nebo snad denně do školy? A co třeba na ples nebo módní přehlídku? Každá taková příležitost má ve vaší hlavě určitou hodnotu. To, že vám na konkrétní akci někdo křivák pochválí, vyfotí vás, natočí na módní portál nebo že se v něm budete jednoduše cítit dobře, to všechno tuto hodnotu ještě zvětšuje. A teď si představte, že byste měli hodnotu všech akcí odečíst od ceny, za kterou jste kožený křivák pořídili. Máte splaceno? Pokud ano, gratuluji!

Foto: Lukáš Dohnal 
SDÍLEJTE
 


SLEDUJTE NÁS NA BLOGLOVIN' a SPOTIFY
Follow