CHECK CZECH FASHION  |

Velký #comeback loga v módě!

28. 8. 2014 |

Velký #comeback loga v módě!

Když se řekne logo v módě, každý z nás si vybaví módní kreace s nedostatkem vkusu a soudnosti. Od hlavy až k patě označkovaný nevkusný outfit, který říká jedno jedné: „Mám na to, koukejte!“. Nyní ale nahlížíme na logo s novým přístupem! A dokonce i u nás!

Mám na to, koukejte!

Česká populace má jiný přístup k logu než (téměř celý) zbytek světa. Stačí se podívat pár let zpátky, kdy logo výrazně umístěno na oděvu znamenalo pro většinu obyvatel naší malé země zejména vyjádření určitého sociálního statusu a poukázání na to, že „na to mám“. Klasickými logy, které se staly otroky českého zvyku „mám XY, tak jsem lepší než vy, protože na to mám a taky vám to ukazuji“  jsou například sportovní značky Nike, Adidas nebo Puma. Často pak také módní řetězce Guess, Dolce & Gabbana nebo Diesel. Nemusím však zmiňovat, že velmi často se jednalo o padělky či nepříliš designově povedené kousky, které značky posílali do východní Evropy a dál, kde o ně byl velký zájem. Kýč a nedostatek vkusu.

Mohu se zeptat, odkud to máte?

Zatím co u nás jsme vystavovali na odiv přezdobená loga gigantických rozměrů, v západní Evropě byl trend diametrálně rozdílný, pomineme-li devadesátky. Místo opulentních logotypů jsme vídali čisté oděvy bez jakékoliv známky „označkování“. Západ neholdoval veřejnému vyznávání k určitým značkám. Měl rád jednoduchost a čistotu. Značky bylo možné rozeznat hlavně podle charakteristických prvků jako je volba materiálu, siluety nebo vzoru. Pokud jste tedy chtěli vědět, co má daná osoba na sobě, (a pokud zrovna nejste módní odborník, který okamžitě pozná, o jakou značku se jedná) museli jste se zeptat.

Lovebrand is the new black!

Pár desítek měsíců zpátky ale nastal v celém módní průmyslu zlom a najednou bylo zcela jasné, jakou značku milujete! Lovebrand se stal gigantickým módním trendem a zcela upozadil jakoukoliv formu jednoduchosti a sofistikovanosti.

Míra toho, jak milujete brand se nerovná četnosti zobrazených loga v outfitu. V tomto případě méně rovná se více. A naštěstí na to pomalu přicházíme i u nás.

Když se objevilo první výrazné použití loga na módní přehlídce Kenzo AW12-13, kterou zahajoval outfit se svetrem s vyšitou tygří hlavou a nápisem KENZO, módní průmysl byl ohromen a překvapen zároveň. Bylo to něco tak jiného a svěžího, že se z tohoto ikonického svetru stal z hodiny na hodinu trend, který chtěl úplně každý. Celkem 2 000 vyrobených kusů se vyprodalo během 3 hodin a nikdo to nečekal. Dne 3. března 2012 se zrodil nový trend, který nakopl módní průmysl a bylo jasné, že loga a nápisy jsou trendem budoucnosti!

Štítkování na vrcholu

Typographic fashion, česky typografická móda nebo také móda nápisů, se stala hitem, kterému skvěle nahrál i trend #selfie, tagování na fenomenální sociální síti Instagram nebo módní a beauty „hauly“. Logománie je nově na vrcholu. Ale spíše, než být botroky značky a veřejného mínění, jako tomu bylo dříve nejen u nás, ale v tomto případě i ve světě, vystavujeme na odiv náš vlastní postoj a osobitý vkus, s kterým souvisí i „parodování“ již ikonických nápisů jako například Homies/Hermès nebo Feline/Celine T-shirts.

Spíše než být otroky značky a veřejného mínění vystavujeme na odiv náš vlastní postoj a osobitý vkus.

Móda je hra, nápisy jsou hravé a loga nás baví čím dál víc. A to moc dobře vědí i velcí hráči na trhu módy, jakými jsou třeba módní domy Chanel a Moschino. Proč by se jinak poměrně konzervativní značka jako je Moschino rozhodla oslavovat logo fast-food řetězce Mc’Donald a dalších amerických konzumním symbolů?  A proč by se značka jako je Chanel rozhodla svou poslední přehlídku transformovat do Chanel supermarketu se zbožím oštítkovaným dvěma céčky?

Budoucnost gigantických trendů?

Jedna věc je jasná – z textu, typografie, hlášek a loga se stala cool věc, která stále hýbe módním oceánem velkých, ale i malých ryb. Objevuje se na oblečení, doplňcích i v módním interiéru a je stále více žádaná. Otázka ale zní, kdy se opět tento trend dostane do pozadí? Protože co je jednou na módní výsluní musí s jistotou dříve nebo později opět klesnout. S jistotou ale mohu říct, že pád nás ještě několik dalších měsíců rozhodně nečeká..

SDÍLEJTE
 


SLEDUJTE NÁS NA BLOGLOVIN' a SPOTIFY
Follow